tisdag 26 oktober 2010

Har precis kommit på att jag har blivit vuxen. På riktigt.
Sådär så man uppskattar andra saker än förut.
Jag uppskattar lugnet hemma.
Men bara precis i lagom dos.
Man uppskattar mat o vin med människor man tycker om istället för att försöka få ihop ett party.
Men i och med att man blir vuxen , har man vuxna problem.
Som inte rör någon annan.
Och varför man upptäcker dom , är kanske för att man har EGEN tid.
Tid att bekymmra sig.

Jag tampas med Riktiga problem här!
Riktiga problem som inte bara påverkar mig , utan mina barns framtid!
Att uppfostra barn är ingen "walk in the park".....
Vad jag och min man gör och säger NU, kommer påverka dom i framtiden. NU och för ALLTID!
Små barn , små bekymmer , stora barn , STORA bekymmer.....det stämmer...på alla
plan!

När Sebastian var lite , ville och kunde han inte sova.....av olika amdledningar.
Inte ville han heller äta...plus att han var väldigt "mammig"
Vad gör man som förälder ???
Man SER till att barnet ska sova , om man så får göra en knut på sig själv!
Man ser till att barnet får i sig mat , om det så är Risifrutti , morrom , middag och kväll!!
Sara....ja ,hon var i en klass för sig!
Alltid bus!
Men....det jag ville säga var att detta påverkade bara MIG.
Nu när man har beslut att fatta.....när man har format dom små till att bli stora och möta världen på SITT sätt......Ensamma.....då e det en annan sak!
Dom ska tacka för maten och plocka undan efter sig......Själva.
Dom ska kunna ta bussen in till stan.....själva.
Hursomhelst.....
Jag försöker få sonen att plugga hårt.Ordentligt.
Det är inte lätt.
Han går i sjuan nu. Då är det viktigt att börja lära sig.
Hur man gör på riktigt.
Och vart står jag i allt detta?
Jo , som en riktig tjatmamma!
Och det är det jag menar med STORA bekymmer!

3 kommentarer:

  1. Hmm, du har helt rätt. Det är Inte lätt. Tror jag kommer att "förstöra" mina barn i bland.. men sen kan det också vara så att Vi vill förmycket, Tar lite för hårt på saker och ting. Jag menar inte att allt är oviktigt, för det är det inte.. men Jag tror att S & S (och mina också för den delen) är helt fantastiska, klara så mkt mer än vi tror, är vänliga, artiga, och uppför sig så som är väntat, även när vi inte är med.. I alla fall jag måste våga lita på det. Studerandet kan man bara uppmuntra, sätta upp mål osv, ja jag vet bla bla bla.. men jag tror du vet vad jag menar.. DU är en fantastisk mamma, dina barn är fantastiska, och jag tror jag kan lova, att de kommer bli lika fantastiska som vuxna, eller? LÖV JO! Bolel

    SvaraRadera
  2. Tack , Darling!
    Lööööv you tooooooooooo!

    SvaraRadera
  3. mina små har inte kommit så långt i livet än att de börjat skolan, men... ja jisses... fast en grej jag tänkt på ett tag är att jag tycker det är lite galet att prata problem och storlek. jag menar, för den tid man lever med det (sömnproblem, läxläsning, alkohol med tonåringar, sorg, depression, trots, mobbing osv osv) så är ju det problemet det största? i efterhand blir ju alla problem enklare att tas med, i alla fall det flesta! min teori är, med kärlek kommer man väl en bit på väg? lätt är det inte, men sååå värt det!

    nu ska jag läsa ikapp sen sist. det var rätt länge sen jag var här nu :)

    tjo!

    SvaraRadera